Dodatečné TOPENÍ a SVÍCENÍ v autě - jak to máme vyřešeno v NOTENT dodávce
Jakmile si někdo všimne nenápadné ovládací jednotky na sloupku řidiče, přídavného svícení nebo výduchů v interiéru auta, hned je to debata na desítky minut. To, jak si upravit auto, aby poskytovalo mnohem více pohodlí na spaní, je totiž velké téma. Respektive, co je myšleno tím, co přináší mnohem více pohodlí při spaní v autě? Topení pro spaní v autě v zimě, přídavné svícení, abyste nemuseli po autě pořád lozit s čelovkou a to vše by se neobešlo bez posledního a tím je externí zdroj energie pro nabíjení v autě.
Sami jsme hledali spoustu informací, když jsme se do realizace pouštěli. Tak budeme rádi, když tento článek pomůže někomu dalšímu. Takže pojďme si to všechno rozepsat.
Nezávislé Topení
Po pár krušnějších nocích a jedné skutečně hodně mrazivé bylo rozhodnuto, že nezávislé topení musí být. Využijeme ho nejenom při zimních a podzimních cestách, ale i uprostřed léta umí obzvláště v horách teploty v noci padat hodně nízko. A s malým dítětem jsme ho častokrát zapínali i když jsme se v chladnějším počasí vrátili z výletu a před odjezdem nám ještě nějakou dobu trvalo takové to kolečko krmení, přebalování a převlékání. Zkrátka za tuto investici jsme skutečně rádi a bude to jedna z prvních věcí, kterou budeme řešit do dalšího auta.
Takže pokud i vy chcete opravdu posunout spaní v autě na další level a zajímá vás, jak pohodlně spát v autě v zimě, investujte do externího (nezávislého) topení. Topení v autě bez debat posune komfort při spaní mnohem výš a díky tomu si také prodloužíte kempingovou sezónu, protože s topením, které vám vyhřeje během noci interiér na požadovanou teplotu, můžete jezdit celoročně bez ohledu na počasí.
Trhu dominuje značka Webasto. V nabídce je ale i spousta dalších. My jsme nakonec zvolili Autotherm Planar a jelikož pro to máme své možnosti, tak instalaci svépomocí, což nám výrazně ušetřilo náklady celé této srandy. Ale jen do té míry, dokud do toho nezapočítáme i svůj čas. To bychom pak byli asi dost v mínusu. Takže dobře zvažte, zda se opravdu do instalace chcete pouštět sami, nebo ji raději necháte na zkušeném servisu.
Pravda je, že vybavit auto externím topením není úplně levná sranda a snadno se dostanete k částkách přesahující i 50tis Kč, pokud nejdete po vyloženě lowendových komponentech.
První co bylo nutné rozhodnout, tak kam umístíme samotné topení. Často vídáme variantu, kdy je umístěné přímo v interiéru vozu. To jsme hned zamítli. Podvozek naší Toyota Proace Verso poskytuje dost zákoutí, kde je možné topení umístit, takže nebyl problém najít mu místo venku pod autem. Přichycené ho máme pomocí vlastního kovového držáku, které jsme si přímo na topení navrhli a nechali vyrobit.
Do interiéru pak máme vyvedený nenápadný výduch teplého vzduchu a sání. Oboje překryté krytkou v barvě interiéru se zavíracím průduchem. To aby do vývodů nepadaly nečistoty a v našem případě hlavně psí chlupy.
Na sloupku řidiče je umístěná subtilní ovládací jednotka.
Instalace si vyžádala nevratné zásahy do karoserie i interiéru vozu. Nějaké to vrtání naskrz. Jedná se o naftové topení, tedy jsme museli vytvořit přívod z palivové nádrže auta a nechat navrtat palivovou nádrž, odkud vede hadička, kterou si topení bere palivo pro své fungování.
Topení je napojené na externí baterii, o které si řekneme víc za chvíli. Celonoční topení na nějakých +18 °C si vezme přibližně 10 % baterie a zanedbatelné množství nafty. Za nás velká spokojenost, která vystřelila komfort našich cest hodně vysoko.
Zdroj Energie
Alfa a omega toho celého, bez přídavné baterie by světlo ani teplo nebylo. Nebo bychom ráno už nenastartovali.
Variant je spoustu, záleží, jak velké očekávání máte od kapacity baterie, respektive co vše by měla utáhnout.
My máme například LiFePO4 baterii, kterou jsme schovali pod sedadlo spolujezdce. Baterie má kapacitu 100Ah, a proto z ní můžeme nabíjet opakovaně několik spotřebičů najednou a samozřejmě je i zdrojem energie pro externí topení v autě. Baterie je propojená s alternátorem a DC/DC nabíječkou. Proto, když je potřeba, její dobití je otázkou pár desítek ujetých kilometrů a zase máme energie na rozdávání.
Instalace baterie ale znamenala své zásahy do vozu, které ne každý je ochotný absolvovat. A taky hodně přemýšlení, rozmýšlení a vymýšlení, kudy vést potřební kabely a propojení s autobaterií. Cena této úpravy se může pohybovat od jednotek po desítky tisíc korun, v závislosti na použitých komponentech.
Pokud bychom řešili zdroj energie znovu, bez debat bychom sáhli po akumulátorové elektrocentrále např. od firmy EcoFlow. Jeho variabilita a šíře využití je za nás bezkonkurenční a vyjmenovat všechny výhody a detaily by zabralo na celý další článek. Jako největší výhodu vidíme velmi rychlé dobíjení z elektrické sítě to, že tato baterie je pohodlně přenosná a není tak vázaná pouze na použití v konkrétním autě. Navíc bychom se zřejmě obešli bez jakýchkoliv zásahů do karoserie vozu. K tomu ještě dodám, že celkově ostrovní systémy jsou nám vcelku sympatické, a proto EcoFlow bude určitě cesta, kterou půjdeme při stavbě nové dodávky.
Dodatečné Svícení ve Voze
Osvětlení, které je v autě z výroby je sice fajn, ale není to úplně ono, když potřebujete v autě víc pobývat, pracovat, něco hledat prostě v něm mnohem víc fungovat. Proto jsme si dodělávali nezávislé osvětlení interiéru vozu a také kufru.
Osvětlení zapínáme malými nenápadnými vypínači. Jeden je na sloupku řidiče, kterým ovládáme osvětlení v autě. Druhý na pátých dveřích pro zapnutí osvětlení kufru. K tomu máme i dálkové ovládání, díky kterému je možné plynule regulovat intenzitu svícení.
V interiéru vozu je osvětlení zabudované ve stropním ostrůvku, který v našem autě má šikovný prostor přesně pro umístění LED pásky.
V zavazadlovém prostoru svítíme z plochy pátých dveří. A jestli se ptáte proč zrovna tam, je to proto, že v autě máme výsuvné podium, které nám slouží mimo jiné i jako velký pracovní prostor pro přípravu jídla. Při otevřených pátých dveřích tak máme krásně nasvícený celý tento pracovní prostor.
Nejtěžší na instalaci byla asi nutnost odstrojit prakticky celé čalounění karoserie vozu. Jinak je zrovna tato úprava ze všech zmiňovaných nejspíš ta nejsnazší, ale určitě ta nejlevnější.
Ale jedna věc tomuto světlu chybí a sice možnost přepnout do spektra bez modré složky. Je to ale v podstatě jen otázka použití jiné LED pásky, tedy určitě nic neřešitelného.
Využití Nejen při Cestování a Kempování v autě
Všechny při popsané doplňky intenzivně využíváme při našich cestách. Ale sami jsme byli docela překvapení, jak hodně se nám osvědčily v běžném provozu auta. Zatopit si v autě, aniž byste museli nejprve zahřát motor, nebo ho dokonce vůbec nastartovat, je hodně velký gamechanger, který jsme jsme si pochvalovali už po nainstalování, ale myslím, že naplno jsme tento benefit ocenili s příchodem naší mini cestovatelky.
Baterie s alternátorem a nabíječkou nás už několikrát vytáhla z potíží, když nám na zahradě, kde ještě nebyla elektřina vypověděla službu centrála. Dokonce jsme díky auto schopni čerpat vodu ze studny. Kdo by to byl řekl.
No a svícení? Kapitola sama o sobě hlavně přes zimu, kdy je brzy tma. Hledat zapadlé klíče od domu nebo třeba skládat nákup, když už je venku tma, by při těch bludičkách, co se sériově montují do aut nebylo moc pohodlné.
Jednoduše všechny tři vylepšení jsou skvělé a využitelné nejen při cestování. Celková investice není malá, ale rozmazlovat se tímto způsobem za to stojí.
Tak co na to říkáte? Tipů na vychytávky do auto pro vás máme víc. A nemusíte být ani ostřílenými cestovateli, myslíme i na nováčky. A pokud už máte výbavu kompletní, nechte se inspirovat některými z našich cest. Topení můžete vyzkoušet třeba v zimě u moře, nebo je vám milejší pozorovat severskou krajinu?